carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/10/09

...en stjärna är född.

Den nyfödde II - Constantin Brancusi 1920 Moderna museet

Vilket under att det finns de som orkar producera konst i denna karga och kulturfientliga värld vi lever i. Ska idag på en visning på länsmuseet av inte mindre än tre aktuella utställningar och jag kommer att njuta så ofantligt.

På konstmuseet är det just nu en utställning med Isaac Grünewald och hans skisser för scendekor. Bland annat visas den scenografi som gjordes till operan Simson och Delilah. De är dramatiska, färgstarka, och sveper fram i en dans som är bombastisk och livsbejakande. Han trodde på färgernas inverkan på människan. Att det blåa och det gröna manade till passivitet och att det röda och det gula stimulerade aktivitet.

Tror på färgerna..... det gör jag med.

2 kommentarer:

  • Klockan 9 oktober 2007 kl. 23:53 , Anonymous Anonym sa...

    jag håller med dig. jag beundrar de som orkar.

     
  • Klockan 11 oktober 2007 kl. 11:52 , Anonymous Anonym sa...

    Jag tror också på färgerna. Färger är härligt.

    Du frågade efter bloggadressen...har mejlat dig för ett tag sedan, men det kanske inte fungerade.

    http://veggomamman.blogg.se

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida