carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/08/17

Ett äpple är ett äpple är ett äpple

Äpplet.
Denna underbara frukt, full av safter och sötma. En frukt från gudarnas boning. Pratade med mitt lilla bonusbarn häromdagen om vad man skulle välja av godis och äpplen om man blev tvungen. Hon funderade och sa att hon nog skulle välja godis ändå. "-Och du skulle välja äpplen förstås!" sa hon sedan.
Och ja, jag skulle välja äpplen. Detta skulle kunna ses som skapligt omärkvärdigt om det inte vore för min outtömliga aptit på godis. Herregud så gott jag tycker att det är. Men ett gott äpple...det slår ta mej fan allt. Att få den där friska smaken av den första tuggan på ett äpple som är så vackert på utsidan, har en så vacker färg på insidan och som gömmer de vackraste kärnor man kan hitta i en frukt. Nej, inget kan tävla med Äpplet. Det vinner i alla kategorier.

Har sedan länge druckit Kiviks "Årets skörd/Äpplemust med fruktkött" och älskar denna fantastiska dryck som smakar som flytande äpplen. Men Kivik som värnar om sina äppletraditioner, har sedan maj även äppelprodukten man ser på bilden. Och igår köpte jag den. Åhhhhhhh..... kära nån, så gott!! Drack ett glas efter min morgonyoghurt och det var som att kliva in i himlen. Vilken smak!!! Dyrt som fan men värt varenda öre. Jag tröstar mig med att mina laster inte är så många och unnar mig helt enkelt detta goda. När jag står vid en hylla i en affär och ojar mig över att en flaska ren, färsk och nyttig juice kostar upp emot 30 pix tänker jag alltid att jag faktiskt betalade 40 pix om dagen för ett paket cigg för så lite som fyra år sedan och då.... då åker juicen ner i shoppingvagnen. Tror säkert att någon skulle kunna agera djävulens advokat här och säga att jag inte kan använda det där argumenett hur länge som helst, men vem i hela friden orkar vara pragmatisk och rationell jämt??

2 kommentarer:

  • Klockan 17 augusti 2007 kl. 19:23 , Anonymous Anonym sa...

    Så förtjust i just äpplen är jag inte. Av vissa äppelsorter känner jag hunger när jag ätit så jag kan istället låta bli än att äta....vet inte varför det känns så i magen.

    Men visst, ett äpple som är saftigt och sytligt är gott det.

    Ser fram emot den dagen när du bjuder på så där god mat som du skrev om igår :-)

     
  • Klockan 20 augusti 2007 kl. 06:37 , Anonymous Anonym sa...

    Äppelpäppelpirumparum kråkan satt på tallegren. Jag ÄLLLLSSSKAAAAAR äpplen! Äpplekaka, calvados, morgonäpple, hungeräpple...

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida