carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2009/02/28

Som att vakna ur koma

Caravaggio Basket of fruit ca. 1597

Sakta, sakta, vaknar livsandarna.
Influensan har ridit min kropp som den fule Incubus red den vackra kvinnan i Fusellis Nightmare.
Kräkningar bortanför allt med kramp i mage och rygg.
Värk i kroppen så jag knappt tog mig ur sängen.
Feber.
Nu, fem dagar senare.
Fyra kilo lättare.
Lite vingligt att gå till Ica.
Som Bambi på hal is.
All mat känns främmande, förutom
äpplen.
Trodde jag gjorde min kropp en god gärning när jag köpte ostbågar för att få i mig lite salt.
Men det mina ögon tårades av var ett Golden delicious, skuret i små, små bitar, som jag sakta tuggade som vore det gudars ambrosia.
Och åter igen känner jag denna totala vördnad inför Äpplet.
Denna magiska frukt.
Förr var det ciggen som alltid fick mig på fötter.
Nu är det äpplen.
Känns bättre så.

Luften ute var ljus och hade en vårvarm hinna.

2 kommentarer:

  • Klockan 28 februari 2009 kl. 17:27 , Anonymous Anonym sa...

    Men kära vän. Har du legat med influensa och kräka i massor med dagar. Usch, jag lider med dig. Vi har alla haft influensan men sluppit kräkat som tur är. Hade en fundering på att spontant hälsa på dig imorgon, men det får vara eftersom du behöver vila och jag vill inte riskera att bli sjuk. Ringer istället. Har lite kul att berätta :-)

    Många krya på dig kramar från mig och de mina.

     
  • Klockan 1 mars 2009 kl. 22:13 , Anonymous Anonym sa...

    äppelfrisk. det är du nu. och själv är jag förkylder.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida