carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/01/16

All we hear is radio gaga...



Radio är ett måste i mitt liv. Gillar att jag faktiskt tycker att det räcker med de fyra stora kanalerna trots att jag i detta multisamhälle är så fruktansvärt van att ha tuuuuuuusen saker att välja på.

P1 är en kanal som jag med glädje lyssnar på när jag kör bil. Det är så otroligt intressant att lyssna på när andra diskuterar. Får lite samma känsla som jag fick när jag var liten och satt uppkrupen i soffan bredvis mamma eller pappa när de hade vuxenbesök. Öronen var säkert stora som tefat och det låg en sån tjusning i att vara lite osynlig mitt i det där stimmandet. Älskar även Radioteater men jag lyckas sällan komma ihåg att sätta på radion när det kommer nåt bra.

P3 lyssnar jag på nu och förundras över vilket jävla blaj de verkligen sänder. Kan bli lite stressad av det här hetsiga tempot, men om jag skulle lyssna lite mer ordentligt är jag övertygad att det säkert skulle finnas mycket som var intressant. Vet att de bra P3-programmen oftast sänds på kvällen men då blir det liksom inte av att jag lyssnar.

P4 pratade S om när hon var mammaledig med L. Hon sa "-P4 är en vänlig radiokanal, förstår du. De kan verkligen pratat om semlor en hel timma och alla som ringer in är så där vänliga och östgötska"..... måste nog ta en dag med P4 snart. Lite som att jag faktiskt var tvungen att testa Bingolotto.

P2..... fina fina P2. Kan inte sluta älska denna skira kanal. Att vakna tilll Aurora och Kersti Adams Ray är som bomull för själen. Önska i P2 som kommer efter är så otroligt roligt att lyssna på för folk sjunger, nynnar och lallar in små stumpar på deras telefonsvarare och undrar om nån känner igen just deras favoritlåt. Underbart. En folklighet mitt i finkulturen liksom. I like!! Mimer är också helt fantastiskt. När jag var hos darling Sophy i somras hade de temat Berg. Då ska man hitta musik som låter som och beskriver ordet Berg och vi tänkte genast på Griegs "I Bergakungens sal" (på norska "I Dovregubbens Hall" vilket ska vara musik som komponerats speciellt till uruppförandet av Ibsens "Peer Gynt"). En bra idé för ett program tycker jag. Klingan med all underbart skitsvängig världsmusik är ett måste på söndagförmiddagarna och Kalejdoskop får mig att alltid ha papper och penna i närheten för att anteckna alla nya musikupplevelser. Kort och gott är detta ren och äkta audiomedial upplevelse.

Radio....visst är det helt enkelt fantastiskt???

1 kommentarer:

  • Klockan 16 januari 2007 kl. 21:09 , Anonymous Anonym sa...

    Radioteater! Tack för att du påminner mig. Ska faktist ta och lyssna på en nu som jaghar på KASSETTBAND, inspelat från p1 av Hirdwall Junior.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida