carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2008/12/21

Winter, I am..

Jag är vinter.
Det vet jag.
Igår.
Färganalys.
En klassisk 90-talsföreteelse.
På med en vit mössa och en stor vit haklapp.
Kände mig som om jag jobbade på Scan.
Lapp efter lapp i röda, rosa, bruna och aprikosa nyanser.
Den klarröda var bäst.
Huden var blek.
Men det visste jag ju.
Kall.
Ögonen. Varma. Bruna. Med grönt.
Kontrastrik är jag tydligen.
Ja, då vet man det.

Ska gå och köpa Kesella och vit choklad.
Ska baka de saffransbullar jag fick hos Brutus idag.
De saffransbullar som också är de enda bullar
som någonsin
fått mina ögon att tåras av njutning.
Fett och socker.
Guds gåva till människan.

7 kommentarer:

  • Klockan 21 december 2008 kl. 19:36 , Anonymous Anonym sa...

    ...och receptet???

     
  • Klockan 21 december 2008 kl. 21:09 , Anonymous Anonym sa...

    ...kolla din mail.
    :)

     
  • Klockan 21 december 2008 kl. 22:35 , Anonymous Anonym sa...

    Saffransbullar...vit choklad...låter mumma.

    Mig med reseptet, tack!
    Vad jag nu ska ha det till...jag bakar ju inte bullar...men det lät gott. Vem vet, under kan väl fortfarande ske?

    Kör försiktigt!!

    Kram

     
  • Klockan 22 december 2008 kl. 10:54 , Anonymous Anonym sa...

    ...padre, jag får felmeddelanden från din mail.
    har du någon annan mail nu efter att du slutat jobba?

    a: jag skickar givetvis receptet. men du, varför bakar du inte bullar?

     
  • Klockan 22 december 2008 kl. 21:49 , Anonymous Anonym sa...

    Åååhhh! Va gott! Jag anar att det "knullade i mun"! ;) (även om det låter en aning mindre poetiskt)
    Vet du vad, - jag blev faster idag. Min lilla, lilla lååååånghåriga lillebror blev pappa. :)

     
  • Klockan 23 december 2008 kl. 08:27 , Anonymous Anonym sa...

    saffran och vit choklad. jag tänker mig barockänglar och halleluljahkörer...

     
  • Klockan 23 december 2008 kl. 21:24 , Anonymous Anonym sa...

    Lathet och ett ointresse är nog svaret till att jag inte bakar bullar. Min mamma bakade oerhört sällan bullar när jag var liten så jag är så inte alls van vid att ha sånt i frysen.

    Min andra vän C förbarmar sig över mina barn så vi har varit hos henne och bakat lussekatter två år i rad så att de får vara med och göra det. Självklart tillsammans med hennes egna barn också.

    JulKram

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida