Man Ray och den manipulerade bilden..

Kvinnans kropp som en violin. Formerna, den lena ytan och den smala halsen. Analogierna mellan kroppen och musiken, mellan människans form som kommunikativ och instrumentets. Återklangen. Djupet. De långsamt avklingande ekona efter symfonin. Tystnaden efteråt. Mättnad.
Noir et blanc. Svart och vitt. Kvinnans ansiktsoval avspeglad i den blanka trämaskens. De slutna ögonen. Munnens litenhet. Bräckligt men ändå starkt. Motsatsförhållandet mellan den svarta och den vita färgen som ingen går obemärkt förbi.
Form och färg. Experiment och innovation. Vägen mot ett universellt språk. Konst.
2 kommentarer:
Klockan 17 november 2006 kl. 10:15 ,
Anonym sa...
violinbilden är favorit. så sanslöst enkelt. beauty.
Klockan 19 november 2006 kl. 14:07 ,
Carmina Burana sa...
..... gillar den med flickan och håret. har den som skrivbordsbild på datorn med massa mörkröd bakgrund runtom. gillar att centrera bilderna på skärmen så man kan få en stor färgad fond bakom dem. det blir lite som att rama in bilden. vackert och sällsamt.
fascineras över hur experimentella de här bilderna var då men det är ju det där med vinkeln som är nytt. tänk bara när berhte morrisont (impressionistisk konstnärinna) målade en gata sedd uppifrån en balkong, hur nytt och uppseendeväckande det var. idag hinner man knappt reagera på vinklar och perspektiv i bilder, vi är för vana. men nog blir en bild fin om man tänker på hur alla olika element i den är placerade i förhållande till varandra innan man knäpper av. det är något du lyckats med sofia. du är duktig.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida