carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/01/28

"Måsen"


Den här veckan har varit fylld av förunderliga ting. Förälskelsen har satt sitt rara avtryck i mitt hjärta och ämnet för denna amore är den finaste man kan tänka sig. Rusig känsla av hennes dotters uppmärksamhet och sinnlig närvaro av henne själv gjorde min torsdag till det finaste man kan tänka sig. Den första torsdagen av många....hoppas jag...
Igår blev jag hänförd av någon annan i min närhet när jag bevistade Teaterhögskolan i Stockholm och såg premiären av deras clownuppsättning av "Måsen" (Tjechov). Var så ovetande om vad det var som väntade och fick en känslornas berg och dal-bana i fyra timmar. Ensemblen av nio personer jobbade i ett nästintill hysteriskt tempo med att få igång publiken och leverera alla sina repliker i ett udraget tid och rum som först fick sin dimension när jag fyra timmar senare fattade att det var över och tittade på klockan. Fyra helt otroliga timmar där jag inte ens hunnit få träsmak i rumpan....
Trots det spattiga och fruktansvärt roliga framförandet var de väldigt trogna den gamle Tjechov. Mellan skratt, applåder och stamp i golvet kunde den sedvanliga Tjechosvstämningen (där folk går omkring och tänker sig bort och filosoferar i en stor trädgård på landet) skymta fram allt som oftas.
Fan så häftigt!! Blev så ruskigt imponerad så det finns inte. Stolt som en tupp och glad som en lärka med händerna fulla av blåmärken av allt applåderande styrde jag bilen hemåt idag igen.
Mer som fascinerar.... när en bild av ett rött hjärta kommer susande via etern till min telefon. Ett rött hjärta i snön som omges av "E hjärta C = sant"....herregud så kär jag blir av sånt!!!
PS. Håller idag alla tummar för Sofia och jobbet på Historiska museet...hoppas, hoppas, hoppas....

4 kommentarer:

  • Klockan 29 januari 2007 kl. 18:33 , Anonymous Anonym sa...

    Dina tummar måste ha hjälpt. För vidare gick jag. Vill väldigt gärna se din brors föreställning, få se om det blir genomförbart. Små, röda hjärtan genom etern. Vackert. Blir varm i mitt eget hjärta av detta. kraaam

     
  • Klockan 29 januari 2007 kl. 21:39 , Blogger Carmina Burana sa...

    .... är så fruktansvärt glad för din skull Sophy. jag tror ta me' fan att du är som gjord för historiska museet!!!!
    ....och det röda hjärtat.... herregud så jag smälter av värmen det utstrålar....

     
  • Klockan 3 februari 2007 kl. 18:31 , Anonymous Anonym sa...

    Möte nr 2 gick mycket bra. Och din bror är så jävla underbar!

     
  • Klockan 3 februari 2007 kl. 18:42 , Anonymous Anonym sa...

    Din förra vecka var så otroligt fylld av härliga intryck att jag blir glad av att läsa. Underbart är ordet från min sida. Är då glad, för både dig och E.

    Nästa gång det är ngt som O (för jag antar att det är han som är med i Måsen) ska framföra så skulle jag vilja följa med om det är Ok. Känner att lite kultur skulle behövas i min kropp...datoriserandet har tagit över lite väl mkt och behöver balanseras....har därför köpt ett Friskis kort för träning i min lilla håla, första gången i torsdags och andra gången imorgon....tre gånger i veckan, varannan vecka i alla fall.

    Raketsmällare och gräddbullar från Veggomamman

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida