carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/05/03

Drömmen om en trädgård

Åter igen dyker min dröm om att ha en alldeles egen trädgård upp. En trädgård där gamla stenplattor trängs med friskt ogräs i gångarna och där kaprifolen lägger sin tunga doft över mig på kvällen.


Har början prenumerera på Allt om trädgård. Lite mossigt kanske men jag kan inte hjälpa min enorma fascination för allt det vackra som kan växa och utvecklas ur ett sketet litet brunt frö. Skulle vilja planera en trädgård. Lite så som de engelska trädgårdarna ser ut. Luftigt och lummigt, utan krav på symetri (precis när jag skriver om engelska trädgårdar spelas temat för Onedinlinjen på P2...lustigt).
Hittar tusentals vackra botaniska illustrationer på nätet. Oj, så fina de är. De innehåller ett slags tidlöshet som tar sig förbi huden och lägger sina silkeslena fingrar kring hjärtat. I mitt framtida hus på landet ska jag ha ljust grå målad pärlspånt på väggarna och på dem ska massvis av botaniska illustrationer hänga. Rosor, hyacinter, gräs och träd.... allt är välkommet.

Idag en dag som alla andra. Strax ska jag till jobbet. Balkongdörren står på vid gavel och jag hör den där fina lilla bofinkhannen drilla ute i solskenet. Har tagit på mig randiga sommarbrallor idag. Tror på våren och sommaren. Tror att den är här nu. Vill plantera mina balkonglådor.



Igår köpte jag tre perlargoner.


1 kommentarer:

  • Klockan 3 maj 2007 kl. 19:52 , Anonymous Anonym sa...

    Verkligen vackra bilder. Och dofterna bara trängde sig på av den där kaprifolen...åhhh.

    Självklart ska ni ta er ner till mig en dag/kväll. Jag skulle föredra en ojämn vecka om jag ska vara barnledig. Men det beror ju på ifall din skönas lilla älva kommer med, i så fall får hon nog det roligare om ni kommer en jämn vecka....
    Just nu skulle jag nog mest uppskatta vuxenprat, men som sagt det spelar inte ngn jätteroll.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida