carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2006/11/25

Det goda brödet

På väggen i mitt kök hänger ett recept. Det är inte vilket recept som helst utan det är i form av en vacker akvarell målad av fina Sofia. Brödet åt jag när jag för första gången var hemma hos henne i Vadstena. Jag jobbade på DN och hade lyckats muta till mig ett dygns ledighet genom att byta bort ett tidigt pass. Satte mig på bussen och visste att jag skulle bli mött vid hållplatsen. Sofia var vackrare än en mänsklig varelse egentligen kan vara och satt där och log mot mig, solen och verkligheten. Håret var i en fläta i nacken och ur denna fläta, långt bak i nacken hade en lock letat sig ut så hon såg ut som kommen ur en kärlekssaga av Alice Lyttkens. Hon hade svarta svala linnebyxor och en svart tunika med knytband i ryggen. På fötterna ett par enkla svarta sandaler. Hon fick rosa liljor som doftade fantastiskt och sedan gick vi till en restaurang mitt vid torget och åt en himmelsk räksallad. Inte den vanliga varianten med sallad, gurka, tomater och gröna ärtor utan en konstfullt utvecklad skapelse med friterade potatisflarn som var rutiga i mönstret åtföljda av små bitar frukt.
Sov gott i trapphuset på vita lakan mönstrade i lätta sommarfärger där ett fantastiskt flocktäcke i smaragdgrönt låg till hälften nedvikt. Maten var himmelsk. Hemmagjord falafel, yoghurtsås med citron och ingefära, morotsallad med färsk koriander och haloumi stekt i olivolja och vitlök. Efterrätten var en krispig äppelpaj som akompanjerades av hemmagjord vaniljglass och, hör och häpna, hemmagjord lavendelglass. Morgonen efter åts en frukost med vaniljyoughurt, guldmüsli, goda brödet och färsk ananas. Återvände till jobbet i den stekheta julisolen med en lunchmacka godare än gudars ambrosia och med känslan av att ha haft en veckas semester. Som jag älskar denna fina vackra kvinna som livet låtit mig bli vän med.


Det Goda Brödet.


För två limpor behövs:

1,2 liter vetemjöl
1 liter mörkt lantbrödsmjöl
2 deciliter solrosfrö
2 deciliter linfrö
4 deciliter vetekli
4 teskedar bikarbonat
4 deciliter russin
3 deciliter mörk sirap
1,2 liter filmjölk

Blanda alla torra ingredienser. Blanda i filmjölken och sirapen. Smörj två avlånga brödformar och pudra dem med mjöl. Häl sedan i den föga tavänliga och mycket kletiga degen i formarna och grädda dem i nedre delen av en 180* varm ugn i 50 minuter.
Ta ut brödet ur formarna och grädda dem ytterligare 10 minuter liggande upp och ner på gallret, utan formarna.

Miraklet är färdigt!!

Den Goda Färskosten
Om man vill äta en god och billig ost så behöver man det här:
1 liter vanlig 3% filmjölk
Ett par nypor flingsalt
Ganska mycket örter av valfri sort (gräslök och timjan är oslagbart)
Koka upp en stor kastrull (typ 3 liter) med vatten. Lägg i hela filmjölkspaketen och koka det i en timma. Töm sedan innehållet i en sil med kaffefilter och låt rinna av någon timma eller två.
Blanda sedan örterna och saltet med färskosten och låt det hela ta smak ett dygn i kylskåpet. Bred denna härliga ost i tjocka lager på det goda brödet och ni får en macka som kungen själv inte skulle neka.
Bon apetite, mes amies!

7 kommentarer:

  • Klockan 26 november 2006 kl. 10:09 , Anonymous Anonym sa...

    Mmmmm, gud så got det lät. Både bröd och ost.

    När du beskriver Sofia så där låter hon nästan som en skir ängel eller en ljuv älva....vänner är det bästa man kan ha.

    Kram

     
  • Klockan 26 november 2006 kl. 11:49 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... hon är en skir ängel och en ljuv älva. det är så mycket med en människa som gör hur vackra de blir och i sofias fall är det hela paketet.
    du min fina, är likaså en av de vackraste jag vet. din outsinliga glädje och livskraft berör mig så enormt genom den urbergsstyrka du utstrålar, något som gör dig till en vacker amazon i vardagsslitets karga stäpplandskap. power to you, lovely.

     
  • Klockan 26 november 2006 kl. 16:29 , Anonymous Anonym sa...

    åååååååååå, idag skulle jag vilja vara hemma hos dig i ljuskäglors sken och äta det goda brödet. fina väninnan min..

     
  • Klockan 26 november 2006 kl. 17:11 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... många ljus brinner och på spisen kokar rödbetorna. har potatis i ugnen, en rödkålssallad i en bytta och några quornfiléer i marinad. lagar min mat med din best-of-klassiskt i stereon. de här blandningarna är helt otroliga båda två. skulle kunna leva resten av mitt liv med bara klassisk i stereon och aldrig tröttna. det är som att gå in i en kyrka, tiden står stilla.

     
  • Klockan 27 november 2006 kl. 09:39 , Anonymous Anonym sa...

    Du fattar grejjen. Nu lyssnar jag på önska i p2 samtidigt som jag skriver prostitutionsbrev till allehanda inrättningar i denna stad vid västerhavet. Om du skulle önska ett stycke, vilket skulle det vara då?

     
  • Klockan 28 november 2006 kl. 01:55 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... ger fem alternativ (ett var för svårt)
    .
    dels det inledande stycket från keith jarretts koncert i köln 1975. trots att jarrett är jazzpianist så är det det vackraste stycke på piano jag hört.

    skulle även vilja önska blomsterarian/duetten från leo delibes opera lakmé. en duett så vacker så man gråter.

    har även en förkärlek för lascia ch'io pinga av händel (tror det är ur rinaldo). en aria som farinelli sjunger i filmen som jag ääääälskar.

    o mio babbino caro ur gianni schicchi av puccini. ren. vacker. djupa suckar.

    och sist men inte minst bachs cellosvit no 1.

    du då?
    gillar förresten ett pianostycke av chopin som är med på en av dina best-of-cd. den ligger som spår nummer 15 och är helt fucking fantastisk. vet du vilken jag menar?

     
  • Klockan 29 november 2006 kl. 13:04 , Anonymous Anonym sa...

    Vals i ciss moll. Den är fantastisk. Chopin är the sweetest. Jag skulle nog önska något maffigt körverk av Bach eller Händel för tillfället.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida