carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2006/11/19

Opp Amaryllis!!!


Söndag. Vackra söndag med djupa andetag kantade av kristallisk höstklar luft. Sol med dis och fuktig mylla. Landet och Sivan. Vila där kroppen slappnar av som mest. Lycka att den platsen finns.
Nu - städa. Stryka de nya gardiner jag sytt till köket. Den fina mamman var ju här i veckan och hjälpte mig tvätta fönster, handla och fixa då orken hos hennes dotter tröt. Tog energin till syandet av gardinerna, vars existens hotades allvarligt av att jag, för första gången i mitt liv, klippte så fatalt fel som det bara går. Hjärnan verkar vara som fingrarna. Svullen och skapligt sävlig. Fixade och trixade med lite tyg på baksidan och resultatet blev två längder på ca 180 cm, som visserligen inte kommer att nå golvet men va fan. Att leva med misstag så där inför ögat är nyttigt för mig som är så petnoga och resultatfixerad. Även det med skavanker kan vara fint och jag tror nog det här blir jättebra.
Om två veckor - amaryllislökar, hyacinter, pepparkakor, viljan att sticka nejlikor i apelsiner som aldrig förverkligas för man inte orkar, första glaset glögg som man tror ska följas av så många fler men som inte gör det för att man varje år inser hur söt den är, stora pepparkashjärtan från Nyåker, fyra ljus i staken som ska få brinna ner ett efter ett, längtan till dagen då Tomten kommer, stämningar och känslor som är mjuka och runda i smaken. Advent.

3 kommentarer:

  • Klockan 19 november 2006 kl. 21:55 , Anonymous Anonym sa...

    Jag säger bara Tom Aland. Hans program "Blott en afton bor jag här" efter en bok av en graft handikappad man som skrivit om Einar Ekberg gav så mycket igenkännande av den egna frireligösa uppväxten parat med en intellektuellt glimmrande person fångad i kroppens skröplighet. Helt enkelt genialt!! Tårarna rann oavbrutet. Repris 23/11 och 25/11 -se programmet!!!!!
    När det gäller glögg -Blossa 06 med smak av lingon och enbär. Ingen sötsliskighet.
    Må väl, jag märker att du har det jobbigt nu, men gläds av att du har en stor fanclub!!

     
  • Klockan 20 november 2006 kl. 00:52 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... tack fina du för varma ord och rekommendation om program som väcker tankar. ska definintivt försöka se reprisen och ska även prova lingonglöggen. har gjort egen glögg i alla år och den är god men jag märker att jag mer och mer dras åt sån som har en mindre söt smak. märkligt att det blivit så egentlig, så sockerråtta jag är.

    hörde idag ett program på p2 av en man som heter peter mosskind. han talade om "allan pettersson och skärgården", en kompositör jag aldrig hört tidigare. han använde ekelöf till sina beskrivningar och sa bl.a. detta:

    "Om en symfoni kunde liknas vid en droppstensgrotta skulle varje lyssnare som där kom in belysa klippväggarna med sin lampa varvid bilder, formationer och skuggor framträdde orkestrerade av symfonin. Skapade av musikens andhämtning."

    ... vackert så man tappar andan.

    tack B-O, din omtanke berör!!

     
  • Klockan 20 november 2006 kl. 17:38 , Anonymous Anonym sa...

    Nejlikor i apelsiner är enav få saker jag faktiskt gör just till jul. De lugtar ju så gott....och går så fort.
    Håller med om sötsliskigheten och glögg. Tycker det är gott för det är varmn, men inte att det är så sött....dricker nu Rooibos Heta Stunder te som har en massa mumsiga julkryddor...nejlikor bland annat. Inte ett dugg sött men jullikt...dricker iof detta te året runt, men mer just nu.

    Nya gardiner skulle jag oxå vilja ha....men jag ska inte dra på mig mera projekt nu! Ska bara avsluta!!

    Kram i massor :-)

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida