carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2006/12/19

När Tomten står i tamburen...


När jag var liten hade min kropp redan försatts i ett tillstånd av exaltering så här dan före dan före dan före dan före.... ja ni fattar. Innan skolan gick man upp och såg julkalendern. Drack kall o'boy eller kaffe och åt min mammas hembakade hålkakor med mycket extrasaltat flora och ost på. Gillade port salut, den var lite segare än annan ost och det blev så fina vackra orangea kanter på skivorna.

I skolan läste fröken en bok, alltid tillräckligt lång för att räcka hela december. Vi fick alla ta med en varsin ljusstake hemifrån och när fröken läste så var det enda som lyste upp salen skenet från allas alldeles egna ljusstakar. Stämningen var magisk. Det låg ju något i luften.

Hemma var pappa var lika fängslad av julkalendern som min bror och jag var. Detta gällde även jullovsmorgon som vi alla tre satt uppkurade i soffan och tittade på. Mamma var inte så särdeles intresserad utan stökade runt i köket med allt möjligt. Kanske utnyttjade hon helt enkelt tillfället att få sippa på en tretår och läsa tidningen i fred. Jag var visserligen jättetrött men aldrig så trött att jag missade jullovsmorgon. Jag satt i pyjamas med täcket om kroppen och rummet doftade julgran, hyacinter och pappas cigarrer. Varm doft, fylld av närhet och ro. Saknar den känslan men gläds åt att minnet av den ändå väcker en sinnesstämning.

En gran. Det ska vi gå ut på fredag natt och sno. En lagom liten gran för min mammas lilla hus på landet. Och är en gran så liten så kan det väl knappast räknas som stöld va.... eller??

9 kommentarer:

  • Klockan 20 december 2006 kl. 08:08 , Anonymous Anonym sa...

    Jag kommer ihåg de där stunderna i klassrummet, ljuset på bänken och frökens sagostund. Hur fint var inte det? Och granstölden uppmuntrar jag till. En dag ska jag berätta för dig en historia om granstöld.

     
  • Klockan 20 december 2006 kl. 11:24 , Anonymous Anonym sa...

    Dina minnen är nästan som mina egna....bara små detaljer som inte stämmer. Härligt att bli påmind.

    Granstöld är det förvisso, men en legitim sådan tycker jag, som icke skogsägare :-)
    Min pappa hjälpte mig med stölden av min lilla gran. En vacker sådan på kanske 140 cm som nu stått i snart 1½ vecka. Vackra yttepytte kulor och tomtar från IKEA och två ljusslingor med små ljus....hela 70 ljus. Så dynamisk och fin är den i år....4 hemmagjorda smällkalameller, inget glitter och ingen stjärna. Vilket barnen påtalat noga flera gånger.....nästa år ska mamman skaffa stjärna och om det blir glitte får vi se. I år tyckte jag den blev fin utan.

    Kram och vi ses ikväll

     
  • Klockan 20 december 2006 kl. 11:36 , Anonymous Anonym sa...

    Det börjar med en knappenål och slutar med en silverskål!

     
  • Klockan 20 december 2006 kl. 12:13 , Blogger Carmina Burana sa...

    ....ouuhhhiiii så bra, jag gillar ju verkligen silverskålar!!!!!!
    du härlige tjockis från Wittenbergh, du är allt en figur att lita på. dina råd är underbara. silverskål minsann... ja det får det nästa gång.

    kärlek och grankottar till er alla från mig!!

     
  • Klockan 21 december 2006 kl. 11:22 , Anonymous Anonym sa...

    Martin Luther är en mes. Tacka vet jag Schartau och Hoof.

     
  • Klockan 21 december 2006 kl. 16:25 , Blogger Carmina Burana sa...

    ....o vicka ä dom då????

     
  • Klockan 21 december 2006 kl. 18:49 , Anonymous Anonym sa...

    H. Schartau 1757-1825. Utvecklade Schartauanismen, påverkad av herrnhutismen. Fick starkt fäste i Bohuslän. Grundade sig på tanken om den enskilda människans frälsningsförmåga efter "nådens ordning". Stark individualism och en acceptans av den givna ordningen. Svarta kläder och arbetet som det viktigaste näst efter bibelläsning. Om man misskötersig-förtappelsen tar vid...Hoofianismen är en utbrytning från Schartauanismen (sker runt 1800). Den benämns som mer radikal än S då det nästan finns ett hat mot lyx och rikedom. Halvseriös förklaring det här, men har det inte riktigt färskt i minnet. Kontentan är i allafall att självaste Luther bleknar i skuggan av dessa gammalkyrkliga inriktningar.

     
  • Klockan 21 december 2006 kl. 18:51 , Anonymous Anonym sa...

    Hela min titel kom inte med. "Den som inte gör anspråk på att vara vetenskapens ivrigaste försvarare" skulle det stå.

     
  • Klockan 21 december 2006 kl. 18:51 , Anonymous Anonym sa...

    Hela min titel kom inte med. "Den som inte gör anspråk på att vara vetenskapens ivrigaste försvarare" skulle det stå.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida