carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2006/12/10

Living is easy with eyes closed...

Jag är lycklig över att det finns de som väljer att inte se enkelt på livet. Visst skulle allt löpa mer smärtfritt om man inte behövde ta ställning till eller försvara något som i andras ögon inte är normalt. Omger mig med människor som tror på Livet. Och som tror på det Äkta. Fint att ha det så. Ger trygghet, styrka och visshet i att det Goda alltid vinner.
Bilden ovan är från en filmatisering av Sarah Waters bok Tipping the Velvet, en bok som jag har beställt på nätet. Kvinnlig kärlek på det viktorianskt engelska 1800-talet. På Adlibris står det om denna bok att den väckte uppseende för sin oförblommerade beskrivning av sexualakten mellan de två kvinnorna i boken. Visst är väl oförblommerad ett vackert ord!



Imorgon är dagen för vår första syjunta. K och jag och några fina damer från mitt jobb ska ses här och sticka, virka, lyssna på musik. Mellan klirret av stickor kommer rejäla latte drickas till mina hembakade mandelmusslor.....

...som ska toppas med vispad grädde...


.... och min hemkokta körsbärssylt.


Övriga bakverk av min hand är gyllengula vaniljhorn som rullats i socker....
.... och goda och mjuka nöttoppar med frasig yta och himmelsk inre.

Syjunta är en fin tradition och på en sån måste man ju servera kaffe och småkakor. Ska bli fint.

5 kommentarer:

  • Klockan 11 december 2006 kl. 16:06 , Anonymous Anonym sa...

    två själar-en tanke, vet du att jag beställde två böcker av nämnda waters på, ja just det: adlibris. hur blev det så här? jag läste i metro om henne, hur kom du på tanken just igår? spännande.

     
  • Klockan 11 december 2006 kl. 16:07 , Anonymous Anonym sa...

    igår eller var det i förrgår?

     
  • Klockan 12 december 2006 kl. 00:09 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... jag såg en intervju med henne på dn:s hemsida eftersom hon släpper en ny (?) nu och fick för mig att kolla upp henne. gillar givetvis tanken på det "oförblommerade" men även hennes val av epok. är svag för historiska romaner.

    sitter just nu och har börjar med wintersons "fyrvaktaren" men inser att det är en alldelse för vacker bok för att tröttläsa två sidor varje kväll(som man sen får läsa om kvällen därpå)så den ska få bli en julläsning. första stycket på den bokens första kapitel är hisnande. hur kan en människa få så få ord att passa så perfekt tillsamman? magiskt.

    ska skiva ett ordentligt mail till dig imorgon. har varit stressad och igång så det har inte funnits ro att skriva.

    ps. min bror har en elevföreställning i januari där de gör en clownvariant av tjeckovs "måsen" och han sa att du gärna får komma och titta.

     
  • Klockan 12 december 2006 kl. 00:13 , Blogger Carmina Burana sa...

    ... skiva mail..hmmm..
    är väl kanske som att skiva julskinka.... eller limpa... eller nåt...

     
  • Klockan 12 december 2006 kl. 12:22 , Anonymous Anonym sa...

    Jag vill hemskt gärna komma och se din fina brors föreställning. När är den?
    1800-talet är ett fantastiskt århundrade ur alla möjliga perspektiv.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida