carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/02/21

Om jag vore....

Trädgårsmästare.....
...då skulle jag gräva ner mina händer i sval mylla och forma små kupor kring alla vackra brunspräckliga tulpanlökar. Jag skulle plantera kaskader av färger i olika höjd så att man från vår till höst kunde plocka vackra buketter. Jag skulle lära mig om de japanska stenträdgårdarna där mossa är det mest fluffiga material man använder. Och jag skulle odla kryddor, rabarber, frukträd och buskar med vackra blad. Varje dag skulle vara fylld med en doft som blandade fukt och jord med fruktig sötma från växtsafter..... och jag skulle vara lycklig trots att mina händer skulle vara fulla av valkar och mina naglar alltid skulle ha jord under sig. På en engelsk sida om English gardens står att läsa:

Gardening can be considered both as an art, concerned with the harmonious rearrangement of plants in relation with their surroundings, and as a science which encompasses the principles and techniques of botany, biology and agriculture.
Gardening is thus a unique way of blending art, science and nature. It is also a craft and a human activity aiming at the beauty of the result as well as the contentment gained from the work involved.


Fint....



Fiskare......
.....då skulle jag ha gula gummistövlar och gula gallonbyxor och min sydväst skulle också vara gul. Fiskmåsarna skulle skria ovanför mitt huvud och mina händer skulle vant lossa fisken från näten. Varje dag skulle vädret lägga sin mantel omkring mina axlar, oavsett om det var blåsigt eller kav lugnt. Många dagar skulle jag göra samma saker. Och varje dag med samma kärlek. Mina tröjor skulle vara stickade i rent yllegarn och jag skulle aldrig raka mina ben. Fisk älskar jag och alltid skulle jag bjuda mina vänner på dessa havets rikedomar. Jag skulle, om jag var fiskare, tycka om musslor, krabbor och kräftor och jag skulle förmodligen fascineras av att äta ostron, direkt tagna ur havet, med endast lite färskpressad citron på......
Kanske skulle jag även göra hudkrämer med tång och havssalt i.... men det är jag inte riktigt säker på.....



2 kommentarer:

  • Klockan 22 februari 2007 kl. 07:28 , Anonymous Anonym sa...

    hade gärna varit fiskare. om jag inte tyckt det var så läskigt med djupt vatten.

     
  • Klockan 22 februari 2007 kl. 10:21 , Blogger Carmina Burana sa...

    ....det djupa vattnet blir på något märkligt vis otäckare ju större båt jag åker i. seglar hellre i stark vind när relingen nästan nuddar vattenytan än åker stor finlandsfärja. varför vet jag inte. kanske är jag bara en märklig individ.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida