carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/07/10

Om ett frö


Har just nu en stor fascination för botaniska illustrationer. Älskar dessa sirliga återgivningar av både den vilda och den tämjda floran. Blommor, buskar, allt jag kan komma på, är lika vackert. Minns förra årets Göteborgsbesök när S och jag gick runt både i Botaniska trädgården och i Trädgårdsföreningen. Det var så underbart. Allt detta gör mig mer och mer övertygad att jag måste få ha ett eget hus någon gång i livet. Ett hus med en stor och vild trädgård.
Förundras över hur intensivt jag kan njuta av sådant här. Blommor, något som alla mer eller mindra möter i sina liv, är för mig ett livets under. Hur kan ett litet skrumpet och brunt frö bli till en blomma? Hur går det till?

I helgen var jag ute och plockade blåbär och svamp med min käresta och mitt lille bonusbarn och när vi satt på huk vid en tuva blåbär började jag och barnet prata om vad som var vackert. Hon tyckte himlen var vacker. Och så sa hon: "Det är tur att himlen finns för annars skulle man ju titta rakt ut i rymden och det skulle vara lite otäckt."

Att tala med en sexåring är fantastiskt.

Idag sitter jag i mitt hem med böcker och block och penna. Ska börja formulera saker som måste formuleras.

Och utanför mitt fönster är det fågelinvasion. Kajor i hundratal böljar som gräshoppssvärmar av bibliska mått och parker sina små arslen på stuprännan ovanför. Detta gör att jag har fågelskit på hela min balkong. Skit i nyanserna vitt, grönt och svart. Vore jag en finare människa borde jag fascineras lika mycket av detta som av blommorna men det enda jag just nu skulle vilja är att ha ett hagelgevär och hundra patroner så jag fick peppra deras svarta små arslen fulla med hagel.

AAAAAAAAARRRRRRRGGGGHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

3 kommentarer:

  • Klockan 10 juli 2007 kl. 12:23 , Anonymous Anonym sa...

    Barns fantasi är underbar att lyssna på. Och den är oftast så logisk på ngt sätt.

    Från frö till blomma är fantastiskt och frågan är ju som sagt hur det går till. Har du frågat T? Hon har säket en bra förklaring.

    Hojta till när du hittat dina skivorna och grejer så hjälper jag dig. Ska till din stad på tisdag, har date nummer två där :-) Kan knappast vänta. Är så spännande och det känns bra på ngt sätt. Han verkar seriös och sansad men ändå inte bara en Svensson utan full med tankar och det gillar jag skarpt. Iiihhhwwwoooaaahhoo. Spännande!!

     
  • Klockan 11 juli 2007 kl. 10:39 , Blogger Carmina Burana sa...

    ...åh mera dejter till folket, tycker jag spontant!!! spännande med kärlek. eller kärlek kanske låter pretto i det läge du är nu, men betuttning kan man väl använda i alla fall.

    tisdag är jag tyvärr inte hemma. jag ska åka till gotland med mamma och brorsan och kommer inte hem förrän till helgen. jag ska definitivt se om jag kan hitta skivorna så bjuder jag helt enkelt hem dig när jag kommer tillbaka. antingen en dag när du har tjejerna eller en dag när du inte har dom.

     
  • Klockan 11 juli 2007 kl. 23:30 , Anonymous Anonym sa...

    Kul med semester på Gotlans med mor och bror! Hoppas ni får vädret på er sida!

    Vi kan kalla det vad som helst...hade gärna kallat det kärlek, men det är nog lite väl tidigt, lite pirrar det allt hos mig...Vi är i fråga och utforska stadiet. Kul är det och det ger liksom lite spänning i livet. Så får vi se vartåt det bär...

    Om jag ska datorisera så är det nog bäst att töserna inte är med...blir så lite gjort då. De är trötta på en mamma som sitter vid datorn :-)
    Vilka skivor har du hittat? Kanske kan hitta delar av grejerna på nätet...beror ju på vad felet är med din dator.

    Kram

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida