carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/07/31

The Seventh Seal

Måhända var jag inte helt på det klara vilken betydelse Ingmar Bergman haft för filmskapare runt om i världen men igår såg jag en nedslagen Woody Allen som kort förklarade Bergman som ett geni. När reporterna frågade om han kände samhörighet med Bergman svarade han: "-Ingmar Bergman was a genious, and never can I compare myself with him because I am not a genoius".

Det sjunde inseglet har av så många beskrivits som en så svår och mörk film. Jag uppfattar den inte så. Det är en märklig syn när Nils Poppe agerar i en seriös roll tillsammans med Bibbi Andersson, en vacker och djupt rörande syn. Jag tror att jag ska försöka se fler av Bergmans filmer igen. Har nog sett de flesta men kanske vid tidpunkter då jag inte riktigt kunnat ta dem till mig.

Bergman var gammal och fick somna in i sitt hem på den ö han bodde på. Tryggt omhuldad av sina nära. Vilken vacker död.

3 kommentarer:

  • Klockan 31 juli 2007 kl. 12:33 , Anonymous Anonym sa...

    ja, det unnar man honom på något sätt.

     
  • Klockan 31 juli 2007 kl. 18:23 , Blogger Carmina Burana sa...

    ...visst gör man det. unnar alla det ödet.

     
  • Klockan 31 juli 2007 kl. 21:49 , Anonymous Anonym sa...

    Ja så vill jag oxå att det ska bli när det är dax. Kan väl inte bli bättre?

    Funderat på döden...många är rädda för den, kanske även jag. Man sörjer och är ledsen att den som dött inte finns i ens närhet på samma sätt som innan... Men tänk om det är det vackraste och finaste som hänt en. Att det inte är farligt. Utan vackkert som en sommaräng, vem vet...men den tanken gör mig inte lika rädd iaf.

    Kram Veggomamman

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida