carmina burana

To see a world in a grain of sand and a heaven in a wild flower, hold infinity in the palm of your hand and eternity in an hour.

2007/03/13

Vårvädring

Dagen är kommen då min balkongdörr för första gången för det här året öppnades på vid gavel direkt när jag vaknade. Nu tre timmar senare står den fortfarande på vid gavel. Det är våren som har kommit till min balkong. En vår så oerhört efterlängtad att jag nästan spricker av glädje. På min vind står några övervintrade Mårbackapelargoner som behöver plockas ner, planteras om och lockas till återväxt på den soliga platsen vid mitt fönster. Kanske kommer de igen och bjuder mig på sina skira rosa blommor lagom till sommaren.
Att ha en balkongdörr att öppna känns så lyxigt. Min lägenhet är ju så skitliten men med det stora hörnfönstret som vetter ut mot flyplatsen och med balkongen precis utanför så känns den så mycket rymligare. Minns mitt föräldrahem. Det låg i den numare förhatliga stadsdelen Ektorp i Norrköping, en stadsdel som när jag var liten faktiskt var helt fantastisk. Vår balkong var aldrig en plats för rekreation utan där förvarades saker. Alla mammas ytterkrukor. Potatis. Backar med "dricka", dvs. läsk, bubbelvatten och en och annan grape tonic (som i min bardom uttalades gräptånik). Våra cyklar. En tvättlina. En stor låda som var klädd med frigolit invändigt, förfärdigad av min pappa för att inhysa dryckjom av olika slag som med frigolitens hjälp inte skulle frysa (han var så fiffig min pappa).
Trots detta var det alltid lika underbart att öppna denna balkongdörr och släppa in ny och frisk vårluft i den stora lägenheten. Vårluften har en speciell doft tycker jag. Lite som doften av tvätt som har fått hänga ute och torka.

Och av någon outgrundlig anledning måste jag bara ha med en bild på Ernst idag för han gör mig helt enkelt så jävla glad.
Klart slut.


1 kommentarer:

  • Klockan 14 mars 2007 kl. 08:58 , Anonymous Anonym sa...

    Bilden på Ernst gjorde även mig glad. Han är så underbar och får mig att bli helt mysig i hela systemet.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida